วันอังคาร, พฤษภาคม 19, 2563

มติ คนร.ส่งการบินไทย เข้าแผนฟื้นฟู-ขึ้นศาลล้มละลาย ชง ครม.พรุ่งนี้





มติ คนร.ส่งการบินไทย เข้าแผนฟื้นฟู-ขึ้นศาลล้มละลาย ชง ครม.พรุ่งนี้

18 พฤษภาคม 2563
ประชาชาติธุรกิจ

ที่ประชุม คนร. มีมติส่ง “การบินไทย” เข้าสู่แผนฟื้นฟูกิจการ-ขึ้นศาลล้มละลาย โดยเตรียมส่งเรื่องเข้าที่ประชุม ครม. พิจารณาในวันพรุ่งนี้

วันที่ 18 พฤษภาคม 2563 เวลา 10.30 น. ที่ทำเนียบรัฐบาล พล.อ.ประยุทธ์ จันทร์โอชา นายกรัฐมนตรีและรัฐมนตรีว่าการกระทรวงกลาโหม ในฐานะประธานคณะกรรมการนโยบายรัฐวิสาหกิจ (คนร.) เปิดเผยภายหลังประชุม คนร.กรณีพิจารณาแผนฟื้นฟูบริษัท การบินไทย จำกัด (มหาชน) ภายใต้พระราชบัญญัติ (พ.ร.บ.) ล้มละลาย ว่า ที่ประชุมคนร.มีมติเข้าแผนฟื้นฟูกิจการ ภายใต้พ.ร.บ.ล้มละลาย ซึ่งจะนำเข้าสู่ที่ประชุมคณะรัฐมนตรี (ครม.) ในวันพรุ่งนี้ (18 พ.ค.) พิจารณาว่าจะเห็นชอบหรือไม่เห็นชอบต่อไป

เมื่อผู้สื่อข่าวถามว่ากระทรวงการคลังจะลดสัดส่วนการถือหุ้นลงต่ำกว่า 50% หรือไม่ พล.อ.ประยุทธ์ โบกมือปฏิเสธ และตอบว่า “ฉันรู้แค่นี้แหละ รอเข้าครม.ก่อนซิ ไปพูดก่อนแล้วจะเข้าครม.ได้ไง เดี๋ยวจะเอาไปวิพากษ์วิจารณ์ก่อนไม่ได้”

เมื่อถามว่าเป็นไปตามแนวทางแผนฟื้นฟูกิจการที่ทางตามที่กระทรวงคมนาคมเสนอใช่หรือไม่ พล.อ.ประยุทธ์ เอามือป้องหูเพื่อให้ฟังได้ชัดขึ้น และตอบกลับว่า ไม่ได้ยิน และกล่าวต่อว่า “การฟื้นฟูกิจการภายใต้พ.ร.บ.ล้มละลาย กับการล้มละลายความหมายคนละอันกัน เด้อ นี่ คือ การฟื้นฟู”

เมื่อถามย้ำว่า กระทรวงการคลังไม่ต้องค้ำประกันเงินกู้แล้วใช่หรือไม่ พล.อ.ประยุทธ์ ไม่ตอบคำถามและโบกมือปฏิเสธ ก่อนจะเข้าตึกไทยคู่ฟ้าทันที

ผู้สื่อข่าวรายงานว่า อากัปกริยาของพล.อ.ประยุทธ์ หลังคนร.มีมติ ไม่มีท่าทีเคร่งเครียดเหมือนก่อนการประชุม โดยคำให้สัมภาษณ์ยังลงท้ายคำพูดว่า “นะจ๊ะ”

ด้านนางนฤมล ภิญโญสินวัตร โฆษกประจำสำนักนายกรัฐมนตรี กล่าวว่า พรุ่งนี้ (18 พ.ค.) จะนำมติที่ประชุมคนร.เข้าสู่ที่ประชุมครม.พิจารณาการทำแผนฟื้นฟูบมจ.การบินไทย ส่วนรายละเอียดต้องรอครม.พิจารณาก่อนและจะแถลงข่าวให้ทราบต่อไป

“ที่ประชุมคนร.วันนี้มีมติเลือกแนวทางให้เข้าทำแผนฟื้นฟู ไม่ใช่การให้กระทรวงการคลังค้ำประกันเงินกู้ ไม่ใช่การล้มละลาย ถ้าเป็นกฎหมายสหรัฐเรียกว่า chapter 11 เพื่อให้เข้าสู่กระบวนการทำแผนฟื้นฟู เช่น การปรับโครงสร้างหนี้”
ooo

Thai Airways headed for bankruptcy protection

Transport ministry asks cabinet to approve rehabilitation plan for lossmaking flag carrier

FT

Thailand’s government is poised to push beleaguered Thai Airways International into bankruptcy protection in a move that would mark one of the world’s first failures of a national flag carrier since the outbreak of Covid-19. 

The cabinet of Prime Minister Prayuth Chan-ocha will on Tuesday be asked to consider a proposal from the transport ministry for a rehabilitation plan that would result in the restructuring of the lossmaking state-owned carrier after a bankruptcy filing in court, two senior government officials told the Financial Times. 

“Today there was a meeting of the State Enterprise Policy Committee, which approved the transport ministry’s proposal to submit the rehabilitation plan to cabinet tomorrow,” said Thaworn Senniam, deputy minister of transport. 

The move comes after years of widening losses at the airline, and a rift inside the government, where some ministers had favoured rescuing the airline with a bailout loan worth Bt54bn ($1.7bn). 

“People don’t want to inject more money without getting a foolproof return in terms of reorganisation,” said a second government official, who asked not to be named because of the sensitivity of the matter. The two government officials said they expected the cabinet to approve the proposal, but added that the decision on whether to proceed would be confirmed only on Tuesday. 

Airlines across the world are reeling from the grounding of flights due to Covid-19, and are between them seeking tens of billions of dollars worth of bailouts. 

Avianca, Colombia’s privately owned national flag carrier, filed for Chapter 11 bankruptcy in the US this month, while Virgin Australia, the second-biggest airline in Australia, entered administration in April after it failed to secure a A$1.4bn (US$904m) government rescue. 

Thai Airways was already in deep trouble before the pandemic because of its failure to keep up with competitors’ fleet and service offerings, its decision to operate flights on unprofitable routes and the appreciating baht. 

The airline, whose planes are adorned in purple livery and whose motto is “Smooth as Silk”, reported a net loss of Bt12bn in 2019 and Sumeth Damrongchaitham, its chief executive, quit his post in March. 

The questions around its future have roiled Thailand’s domestic debt market in recent days as it has debentures worth about Bt6.5bn due to mature this year. Shares in Thai Airways dropped 15 per cent on Monday on the news it was heading into administration. 

Allowing the airline to restructure in bankruptcy will be an emotive and sensitive one for Thailand and a bold step for the Prayuth government, given the airline’s entwinement with the country’s economically vital tourist industry and national “brand”. King Maha Vajiralongkorn is a trained pilot with certification to fly commercial aircraft and Queen Suthida, his wife, is a former flight attendant on the airline. 

Thailand banned most incoming commercial flights at the end of March, sending Thai Airways’ fleet and its more than 20,000 staff home on partial pay.